IndeksIndeks  SzukajSzukaj  GrupyGrupy  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  

 :: 
Administracja
 :: Kompendium :: Pierwsze kroki
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Wto 05 Sty 2021, 15:45
Światło Gwiazd
Światło Gwiazd
Grupa : Gwiezdny Klan
Płeć : kocur
Księżyce : nieskończone
Matka : srebrna skórka
Ojciec : gwiezdny pył
Wygląd : utkany z gwiazd
Multikonta : administracja
Liczba postów : 1886
Administracja
https://starlight.forumpolish.com

FAQ - najczęściej zadawane pytania

Jak rozpocząć grę? Czy otrzymał_m już akcepta?

Aby rozpocząć grę i móc pisać posty fabularne, należy otrzymać tzw. akcepta, czyli akceptację Karty Postaci.

Informacje na temat rozpoczynania gry i pisania Karty Postaci znajdziesz w tematach PORADNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH oraz PORADNIK TWORZENIA POSTACI. Pamiętaj także o uzupełnieniu pól profilu i umieszczenia w odpowiednim polu linku do swojej Karty Postaci.

Po napisaniu Karty Postaci ktoś z administracji zajmie się sprawdzeniem jej. Akcepta otrzymuje się w momencie zmiany koloru nicku na kolor wybranej grupy. W tym momencie administracja zmieni także Twój nick, jeżeli jest inny niż imię postaci, i stworzy informator, który należy podlinkować w profilu.


Czym jest i jak umieścić avatar/emblemat (zdjęcie/rysunek postaci) w profilu?

Avatar to obrazek, który wyświetla się na profilu oraz przy postach użytkownika. Ma wymiary: 250 px szerokości i 350 px wysokości, i może mieć dowolny format: od zdjęcia, przez lekkie gify, aż do rysunków. Musi być jednak dokładnym odzwierciedleniem postaci, a więc umaszczenie i kolor oczu powinny zgadzać się z opisem w profilu i Karcie Postaci. Wyjątkiem są nabyte w trakcie gry blizny, które nie muszą mieć swojego odzwierciedlenia na avatarze. Należy jednak pamiętać o prawach autorskich! Jeżeli korzystamy ze zdjęć z konkretnej galerii np. na Flickrze lub Instagramie, link do niej należy podać w Karcie Postaci. Przy korzystaniu z rysunków należy natomiast mieć zgodę autora na ich wykorzystywanie.

Aby ustawić sobie avatar, należy najpierw przyciąć obrazek czy zdjęcie do wymaganych rozmiarów (250 px szerokości i 350 px wysokości), a następnie wejść w zakładkę PROFIL na górze forum, a następnie kliknąć „emblemat” i wybrać jedną z dostępnych opcji wstawiania emblematu. Najwygodniejszą z nich jest „odnośnik do zewnętrznego emblematu” – wystarczy wkleić w to pole link do avatara i kliknąć przycisk „wyślij”. Link można uzyskać np. poprzez zamieszczenie avatara na stronie https://imgur.com i skopiowanie go. Przy wstawianiu go na forum trzeba też uważać na to, aby odnośnik do obrazka był bezpośredni – link musi kończyć się odpowiednio na „.jpg”, „.png” lub „.gif” w zależności od rodzaju pliku.

Poprawny link wygląda np. tak: https://i.imgur.com/BmuHy5m.png i należy umieścić go w polu „odnośnik do zewnętrznego emblematu”.

Jeśli nie masz zarezerwowanej galerii, a używasz jakiegoś zdjęcia, lub masz na avatarze rysunek wykonany dla Ciebie przez kogoś innego, OBOWIĄZKOWO uzupełnij pole profilu "autor avatara".



Niektórzy mają ozdobione Karty Postaci z tłem i tak dalej. Jak to zrobić?

Tego typu karty projektuje się z użyciem mieszanki HTML, CSS i BBCode. Jeżeli nie znasz się na tym, zawsze możesz sprawdzić dział WARSZTATY; inni gracze mogą wrzucać tam wykonane przez siebie wzory do wykorzystania lub możesz tam złożyć zamówienie na taki wzór, dostosowany do swojej postaci.


Czy Karta Postaci musi być aktualizowana?

Nie mamy takiego wymogu, aczkolwiek aktualizacja treści Karty Postaci jest dobrą praktyką, zwłaszcza gdy postać dorośnie lub się zmieni i poprzednie opisy przestaną być aktualne.

Sekcji Statystyki, Cechy i Umiejętności nie trzeba aktualizować, gdyż informacje na ten temat znajdują się w Informatorze postaci i to z Informatora korzystają Mistrzowie Gry, prowadząc akcje danej postaci.


Czym są Informatory?

Informatory zawierają informacje związane z mechaniką konkretnej postaci, takie jak: jej poziom, statystyki, cechy, umiejętności i ich poziomy, choroby i niepełnosprawności wpływające na jej fizyczne funkcjonowanie, blizny, gojące się rany wpływające na sprawność postaci bardziej niż standardowo (np. obniżenia statystyk związane ze złamaną kończyną), historię poziomów i MPD/medycznych poziomów i MPD. Jest to źródło informacji przede wszystkim dla Mistrzów Gry.
Dodatkowo informator zawiera spis mistrzów i terminatorów/nowicjuszów kotów z klanów i Plemienia.

Informatory są aktualizowane ręcznie przez administrację, ilekroć zatwierdzi ona daną aktualizację. Oznacza to, że aktualizacja musi pojawić się najpierw w którymś z tematów: AKTYWNOŚĆ MIESIĘCZNA, ROZLICZENIA lub INFORMACJE O RANACH, CHOROBACH I LECZENIACH, następnie zostać zatwierdzona przez administratora lub moderatora (co może zająć parę dni - prosimy o cierpliwość), a wtedy wpisana do informatora.

Wszelkie aktualizacje do wymienionych tematów powinny być wrzucane przez osoby za nie odpowiedzialne, a więc: przywódcę/zastępcę lub osobę przez nich wyznaczoną (aktywność miesięczna), mistrza prowadzącego trening postaci (rozliczenia związane z treningami), Mistrza Gry prowadzącego daną akcję (rozliczenia związane z akcjami, zgłaszanie cech,, ran i chorób nabytych w akcji) czy administrację (leczenia, czasowe lub trwałe obniżenia statystyk, itp.). Jeżeli żadna z tych osób nie zgłosiła danej rzeczy, należy w pierwszej kolejności kontaktować się z nią. W drugiej kolejności najlepiej pisać do administracji z pytaniem, co zrobić z daną aktualizacją.

Informator musi być podlinkowany w profilu, nim rozpoczniesz rozgrywkę.



Jak wygląda rozgrywka? Jak pisać?

Po otrzymaniu akcepta należy uzupełnić pole profilu „Informator” (administracja tworzy informator postaci tak szybko, jak się da) i znaleźć osoby chętne na sesję, a następnie wybrać odpowiedni temat, czyli lokację. Większość osób zaczyna od kociaka, więc może pisać sesje w każdym z działów w obozie swojego klanu. Należy wybrać temat, w którym nie toczy się inna sesja, a więc taki, w którym nikt jeszcze nie pisał lub w którym poprzednia sesja została zakończona.

Rozgrywka polega na wymianie postów (wiadomości) dwójki lub większej ilości graczy. Gracze opisują poczynania, dialogi, myśli i uczucia swojej postaci. Zwykle sesje prowadzone są pomiędzy dwoma osobami, jednak gdy uczestniczy w sesji więcej osób, należy brać pod uwagę kolejkę wysyłania postów i ją zachowywać – jeżeli w pierwszej kolejce kolejność wysłania postów była: kot A, kot B, kot C, to w kolejnych turach też najlepiej jest pisać posty w tej samej kolejności, aby nikt nie musiał reagować na więcej niż jednego posta danej postaci.

Kiedy interakcja pomiędzy postaciami dobiegnie końca, kończy się również sesja; należy oznaczyć ostatniego posta w sesji znakiem zt (”z tematu”) lub nmmt (”nie ma mnie tu”).

W tym samym czasie można prowadzić 6 sesji fabularnych. REGULAMIN forum określa wyjątki. Więcej informacji na temat prowadzenia sesji można znaleźć w PORADNIKU DLA POCZĄTKUJĄCYCH.


O co chodzi z postaciami NPC?

NPC (non-playable character) to postacie, które nie są odgrywane przez żadnego gracza, stanowiące tło klanu, prowadzone są one jedynie przez Mistrzów Gry w oddzielnych sesjach z NPC. Każda nieodgrywana postać ma swoje własne imię, określony wygląd oraz charakter i najczęściej partnera, z którym może mieć kocięta.

Relacje z NPC są głównie rozwijane w offscreenie, tzn. poza sesjami fabularnymi. NPC mogą pojawiać się w tle Waszych postów, ale nie należy opierać całych sesji na rozmowach z nimi. Można wspomnieć np. że postać porozmawiała z daną postacią NPC, ale nie powinno się pisać całego dialogu i sterować tym NPC w swoim poście.

Wyjątkiem są sesje z NPC, kiedy to Mistrz Gry prowadzi konkretną postać. Każdy gracz ma prawo poprosić Mistrzów Gry o przeprowadzenie takiej sesji, w której jego postać będzie rozmawiała z wybraną postacią/wybranymi postaciami NPC. Należy jednak pamiętać, że powinno to być zarezerwowane dla ważnych spraw, a nie rozmów o pogodzie, a dodatkowo nie każdy MG będzie chciał się tego podjąć.

Zarówno gracze, jak i Mistrzowie Gry, mają obowiązek trzymania się opisanego charakteru postaci NPC czy ich stylu wychowywania kociąt (w przypadku miotów NPC).

Pełny spis postaci NPC znajduje się w dziale KLANY I POSTACI NPC. Aby lepiej poznać postaci NPC i zobaczyć sesje z ich udziałem, zobacz LISTĘ SESJI Z NPC.


Jak grać kociakiem?

TUTAJ znajdziesz informacje na temat rozwoju fizycznego i motorycznego kocięcia, natomiast TUTAJ zawarliśmy opis rozwoju społecznego i rozwoju wiedzy kocięcia na temat otaczającego go świata.


Kiedy moja postać zostanie terminatorem?

Kiedy dany miot kończy 6 księżyców, przywódca klanu organizuje ceremonię. Jest to specjalnie utworzony temat, do którego poza limitem może wejść każdy członek klanu. Nim odbędzie się mianowanie, przywódca czeka, aż zbiorą się wszystkie kocięta, które mają być mianowane, a także koty, które zostaną ich mistrzami, i inni klanowicze. Choć nie jest to narzucona z góry zasada, czas oczekiwania na wszystkich wynosi ok. tygodnia; jeżeli ktoś nie przyjdzie na ceremonię, zostanie mianowany na kolejnej. Następnie pojawia się post przywódcy, w którym postać nadaje kociętom nowe imiona, rangę terminatora i mistrzów. Mistrz i terminator (z reguły) rozmawiają ze sobą, aby uzgodnić porę rozpoczęcia treningu, i wtedy można wyjść z ceremonii, rozpoczynać sesje jako terminator i rozpocząć trening.

W Plemieniu Niedźwiedzich Kłów odpowiednikiem terminatora jest nowicjusz, którym zostaje się w wieku 8 księżyców.


Chcę zostać terminatorem medyka. Jak to zrobić?

Wybory terminatorów medyka w klanach odbywają się fabularnie i w pełni odpowiada/ją za nie obecny medyk/medycy. Forma wyboru jest dowolna; kocię lub terminator może zgłosić chęć zostania terminatorem medyka obecnemu medykowi, lub też medyk może sam to zaproponować. Z reguły jednak terminatorem medyka zostają postaci, które miały przynajmniej kilka sesji z medykiem, i które postać medyka uznała (wg własnych kryteriów) za odpowiednie do pełnienia tej roli.
Ilość medyków i terminatorów medyka w danym klanie zależy w całości od postaci i klanu.


Jak wyglądają treningi terminatorów/nowicjuszów?

Temat treningu zakłada mistrz w odpowiednim dziale na terenach klanu/Plemienia. W czasie treningu terminator/nowicjusz powinien posiąść pewną wiedzę teoretyczną i rozwinąć w praktyce umiejętności. W temacie ŻYCIE W KLANIE oraz PRZEBIEG TRENINGÓW można znaleźć wytyczne logistyczne, fabularne i mechaniczne do prowadzenia treningów.

Mistrz powinien na bieżąco zgłaszać naukę i rozwój umiejętności swojego terminatora w ROZLICZENIACH, każdorazowo gdy postać terminatora spełni wymogi na dany poziom umiejętności.


Moja postać ukończyła trening, co teraz?

Z reguły nie mianuje się kotów, którzy mają mniej niż 11-12 księżyców. Jeżeli postać jest młodsza, jej trening dalej trwa offscreenowo, czyli mistrz i terminator spotykają się poza fabułą, aby szlifować wiedzę i umiejętności kota.

Gdy terminator lub nowicjusz ukończy swój trening i osiągnie odpowiedni wiek, a także zostanie uznany za faktycznie gotowego na mianowanie, może zostać mianowany na odpowiednią rangę. Wojowników mianuje przywódca (w wyjątkowych sytuacjach medyk) na ceremonii, a medyków – medyk w miejscu spotkań z Gwiezdnym Klanem. Na ceremonii nowy wojownik przysięga bronić klanu i przestrzegać Kodeksu Wojownika, a w noc po swoim mianowaniu ma swoje pierwsze zadanie: milczące czuwanie nad obozem.
Adekwatnie sprawa wygląda w Plemieniu, gdzie Wieszcz mianuje Łowców i Strażników.

Do przywódcy/Wieszcza należy decyzja, czy zorganizuje ceremonię dla jednego kota, czy będzie chciał poczekać, aż ktoś jeszcze będzie mógł być mianowany.


Jak wyleczyć chorobę lub ranę?

Do medyka należy udać się najszybciej, jak to możliwe, po nabyciu rany lub choroby. W tym celu należy rozpocząć sesję na terenie lecznicy (sesja z leczeniem nie liczy się do limitu 5 sesji). Po rozpoczęciu sesji z medykiem rozwój choroby zostaje tymczasowo zahamowany. Medyk zajmuje się rannym lub chorym kotem, po czym zgłasza fakt podjęcia próby leczenia w odpowiednim temacie, czyli LECZENIA RAN, CHORÓB I ZATRUĆ. Następnie są wykonywane rzuty na wyleczenie, zgodnie z TYM POSTEM.

Jeżeli kot nabył ranę na treningu, leczy się ona offscreenowo – ewentualna wizyta u medyka nie jest rozgrywana, nie zużywa się również ziół ze składzika.


Czy mogę stworzyć postać samotnika, który dołączy do klanu lub plemienia?

Nie mamy prawa jako administracja zabronić takiego ruchu i nie zamierzamy tego robić, natomiast trzeba liczyć się z kilkoma kwestiami.

Przyjęcie do klanu lub plemienia kota starszego niż kilka księżyców zależy od charakteru przywódcy lub Wieszcza, a także od sytuacji z liczebnością danej grupy. Im starsza postać, tym mniejsza szansa na przyjęcie, a nawet w przypadku kociąt wciąż istnieje ryzyko, że postać nie zostanie przyjęta przez przywódcę/Wieszcza, przez co… cały pomysł na postać się może po prostu rozsypać.

Robienie postaci kociaka-samotnika, który ma dołączyć do którejś z grup, jest… w naszym odczuciu mniej efektywne, niż po prostu poczekanie na miot czy wzięcie konta z adopcji. Historia takiej postaci musi być dość mocno dopracowana pod kątem tego, co stało się z rodzicami/opiekunami kocięcia (NIE MOGĄ oni żyć gdzieś na tych terenach jako nieodgrywani NPC), jak przeżyło, jak znalazło się blisko terenów grup. Dodatkowo nasze doświadczenia wskazują, że graczom z takimi postaciami jest nieraz ciężej wbić się w grę (z uwagi na konieczność odgrywania postaci próbującej odnaleźć się w nowej rzeczywistości, co nie jest prostym wątkiem, a także z uwagi na brak powiązań np. rodzinnych w grupie) i postaci te i tak kończą porzucone/martwe. Oczywiście nie jest to reguła, nie twierdzimy, że tak się dzieje z każdą postacią, jednak jest to coś, co stało się na forum już kilka razy.

W skrócie: jeśli bardzo chcesz, to możesz zrobić taką postać. Należy jednak się liczyć z tym, że postać wcale nie musi zostać przyjęta do grupy, a Ty będziesz musiał odgrywać samotnika; dodatkowo historia musi mieć dużo ładu i składu, a także trzeba brać pod uwagę trudności z wbiciem się w fabułę klanu/plemienia. Nadmienimy jednak, że na forum mogą pojawić się całe mioty tzw. znajdek, które zostały przyjęte za młodu do klanu, a także w akcjach z Mistrzem Gry mogą pojawić się takie sytuacje, w wyniku których będzie możliwość stworzenia takiej postaci i będzie to bardziej organiczne, naturalne dołączenie do grupy, niż postać, która „zupełnym przypadkiem” znalazła się blisko terenów grup w offscrenie, poza fabułą.


Odszedłem z forum / porzuciłem postać / moja postać z powodu braku aktywności wpadła do nieaktywnych. Jak nią powrócić?

Powrót do gry wymaga zaktualizowania Karty Postaci; nie tworzysz nowego tematu z kartą, aktualizujesz już istniejący, a karty znajdujące się w Archiwum mogą być edytowane i nie musisz prosić administracji o przeniesienie tematu przed edycją. Następnie należy poinformować administrację, kiedy będzie ona gotowa do sprawdzenia.
Przez ten czas postać musiała być nieobecna w klanie, np. zgubiła się podczas wyjścia z obozu, została przegnana przez drapieżnika, itp.; nie wchodzi w grę porwanie przez dwunogów (w realiach forum ludzie jeszcze nie zamykają kotów w domach) czy chorowanie w obozie.

TUTAJ sprawdzisz, czy Twojej postaci przysługuje wyższy poziom lub wyższe poziomy umiejętności przy powrocie. Należy pamiętać, że postać bez skradania się i tropienia na co najmniej 1 poziomie nie powinna przetrwać samotnie przez dłuższy czas, a samo nabycie umiejętności należy uzasadnić w historii postaci (nauczyła się od kogoś innego lub uczyła się metodą prób i błędów).

Halloween

Skocz do: